سلامت و دانش

۱۰علامت نشان‌دهند کلسترول خون بالا

در حالی که بسیاری از مردم فقط از این خطر کلسترول آگاه هستند، باید گفت وجود آن برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن ضروری است. کلسترول برای تولید صفرا ضروری است و همچنین مسئول هضم چربی ها است. علاوه بر این در تولید هورمون های زیادی نقش دارد و برای تقویت سلامت قلب مفید است.

به گزارش دکترنامه، مشکل اینجاست که اگرچه اندام ها به کلسترول نیاز دارند، اما افزایش آن باعث آسیب های جبران ناپذیری می شود. در این میان بسیاری از افراد هنوز از علائم افزایش کلسترول در بدن آگاهی ندارند، زیرا این علائم به راحتی قابل مشاهده نیستند و در نهایت منجر به فشار خون بالا، نارسایی کلیه و … خواهند شد.

اما بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برخی از علائم افزایش سطح کلسترول در بدن که نیاز به پیگیری جدی دارد به شرح زیر است:

تورم و بی حسی در بدن: یکی از علائم اولیه کلسترول بالا، تورم و بی حسی بدن است. این واکنش به این دلیل رخ می دهد که تجمع لیپیدها مانع از گردش خون موثر می شود که باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی عضلات می شود.

بوی بد دهان (هالیتوزیس): بوی بد دهان و بوی بد دهان از علائم بسیار شایع افراد مبتلا به کلسترول بالا هستند. کلسترول بالا باعث مشکلات جدی در هضم غذا می شود و این خود باعث بوی بد دهان می شود.

نفخ و سوء هاضمه: سطح کنترل نشده کلسترول بد یا LDL به عنوان عامل مهمی در آسیب جدی به سیستم گوارشی مانند سوء هاضمه و نفخ شناخته شده است. چربی های اضافی در خون و کبد با متابولیسم تداخل کرده و از هضم موثر جلوگیری می کند. به خصوص زمانی که غذاهای پرچرب مصرف می شود.

_ سرگیجه و سردرد: کلسترول موجود در رگ ها از گردش خون موثر جلوگیری می کند و با کاهش اکسیژن خون باعث سردرد، سرگیجه، از دست دادن تعادل و … می شود.

مشکلات بینایی: کلسترول اضافی در بدن باعث مشکلات بینایی می شود. سوزش چشم، تاری دید و زردی چشم از عوارض کلسترول بالاست.

یبوست: تشکیل لیپیدها در شریان ها با تأثیر منفی بر فرآیند گوارش منجر به کاهش تحرک روده و یبوست می شود.

_ درد قفسه سینه: این درد همیشه دلیلی برای معاینه پزشکی فوری است. اگرچه بسیاری از بیماری ها به طور مستقیم با درد قفسه سینه مرتبط هستند، اما در بیشتر موارد، این درد با کلسترول بالا مرتبط است. تجمع چربی در رگ ها جریان خون را محدود می کند و می تواند باعث فشار خون بالا و افزایش درد قفسه سینه شود.

خستگی و ضعف مزمن: احساس ضعف، خستگی و تمایل به خواب در ساعات غیرعادی به دلیل تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی زیاد یا برخی بیماری ها. با این حال، کلسترول بالا نیز می تواند یک عامل کمک کننده باشد. با توجه به اینکه کلسترول بالا جریان خون را محدود می کند، می تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی شود.

مشکلات پوستی: لکه های قرمز روی پوست، التهاب و احساس خارش ناخوشایند از علائم کلسترول کنترل نشده است.

حساسیت غذایی: تجمع بیش از حد چربی در شریان ها و کبد می تواند همراه با آلرژی های غذایی جدید برای برخی افراد باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا