عمومی

افراد بالای 40 سال فشار خون خود را مرتب اندازه‌گیری کنند

توصیه‌های یک متخصص قلب و عروق:

افراد بالای 40 سال فشار خون خود را مرتب اندازه‌گیری کنند

یک متخصص قلب و عروق از فشار خون بالا به‌عنوان اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان یاد و به افراد بالاتر از 40 سال توصیه کرد که فشار خون خود را به‌طور مرتب، اندازه‌گیری کنند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود محمدزاده شبستری با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان ماه در سراسر کشور به‌منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: فشارخون بالا، مصرف سیگار، دیابت، افزایش وزن، بی‌تحرکی و استرس از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان اینکه ابتلا به فشارخون بالا ممکن است ارثی باشد، گفت: 95 درصد علت ابتلا به فشارخون بالا، بی‌دلیل و بی علامت است. شرایط سنی و فیزیولوژی بدن در اثر بالا رفتن سن و همچنین کم‌تحرکی هم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به فشارخون بالا در تعداد زیادی از افراد باشد که در جوامع مختلف، متفاوت است.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در مناطقی که رژیم غذایی غالب، دریایی و گیاهخواری است، درصد بروز فشارخون بالا در افراد بیشتر از 50 سال، کمتر و در مناطقی که غذای غالب، غذای فوری و پرچرب و پرنمک است، ابتلا به این بیماری، زودتر و بیشتر رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا، یادآور شد: فردی که بیشتر غذاهای کم‌چرب، کم‌نمک، میوه و سبزی‌ها مصرف می‌کند در مقابل فردی که بیشتر متمایل به مصرف غذای فوری و غذاهای آماده است، کمتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: حدود 5 درصد از عوامل زمینه‌ساز فشارخون بالا مانند تنگی شرایین کلیه، استفاده از هورمون در بانوان و یا برخی داروهای تسکینی در آقایان قابل برطرف شدن هستند اما پرفشاری خون، هیچ‌گاه قابل‌درمان نیست بلکه قابلیت کنترل دارد.

وی با اشاره به عدم اطلاع و آگاهی بسیاری از افراد از بیماری پرفشاری خون خود، خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد مبتلابه فشارخون بالا هستند که دارو مصرف می‌کردند اما از مصرف دارو، خسته می‌شوند و مصرف دارو را قطع می‌کنند. افرادی هم داریم که مبتلابه پرفشاری خون هستند و دارو مصرف و بیماری خود را کنترل می‌کنند بنابراین عوارض فشارخون بالا برای این دسته از افراد در مقایسه با افراد بی‌اطلاع و یا افرادی که مصرف دارو را قطع می‌کنند، خیلی کمتر است و عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری دارند.

شبستری تأکید کرد: بهترین کار این است که افراد بالاتر از 40 سال فشارخون خود را به‌طور مرتب اندازه‌گیری و افراد بیشتر از 50 سال هم حتماً نسبت به کنترل فشارخون بالا به‌صورت دوره‌ای و هر یک یا دو ماه یک‌بار، اقدام کنند. اگر افرادی سابقه ارثی ابتلا به فشارخون دارند، باید زودتر نسبت به کنترل بیماری خود اقدام کنند.

این متخصص قلب و عروق افزود: افراد با علائمی مانند خستگی‌های بی‌دلیل و سردردهای مبهم که به پرفشاری خون نزدیک است، زودتر برای کنترل فشارخون بالا مراجعه کنند و حساسیت داشته باشند چون خیلی از سردردهای مبهم به‌ویژه در پس سر می‌تواند به دلیل فشارخون بالا باشد.

به گفته وی خونریزی و سکته مغزی، سکته قلبی، ازکارافتادن کلیه، اختلالات در عروق، گشادشدن سرخرگ‌های اساسی مانند آئورت، اختلال در دریچه‌های قلب و مسدود شدن رگ‌ها از عوارض جدی پرفشاری خون است.

شبستری توصیه کرد: همیشه بیماری نباید دلیل مراجعه ما به پزشک باشد بلکه برای بررسی سلامت خودمان هم باید به پزشک مراجعه کنیم و برای پیشگیری از پرفشاری خون حتماً به عوامل خطر مانند تحرک کافی، وزن مناسب و کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و به‌ویژه استفاده از سبزی‌ها و میوه و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک توجه ویژه داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا