سلامت و دانش

تشخیص ابتلا به آلزایمر به کمک لنز

گزارش روشن، آلزایمر، مانند بسیاری از بیماری های دیگر، هرچه زودتر تشخیص داده شود، اقدامات بیشتری برای کاهش سرعت پیشرفت آن انجام می شود. یک لنز کاشتنی که به صورت تجربی ساخته شده است می تواند با تغییر ظاهر آن در مراحل اولیه بیماری به تشخیص زودتر آلزایمر کمک کند.

این لنز پلیمری شفاف و زیست سازگار که توسط دانشمندان مؤسسه ماشین آلات و مواد کره جنوبی (KIMM) ساخته شده است، در پشت قرنیه کاشته می شود تا با دید بیمار تداخل نداشته باشد.

این لنز آرایشی از خطوط موازی کوچک مانند شبکه دارد. لایه شفاف هیدروژل در بالای شبکه همچنین دارای آرایه ای از شکاف های موازی است که از میان آن عبور می کنند. در شرایط عادی، خطوط و شکاف ها در یک راستا قرار می گیرند تا یک الگوی خنثی را تشکیل دهند.

حتی اگر مقادیر کمی از مواد شیمیایی مرتبط با آلزایمر در مایعات چشمی وجود داشته باشد، با هیدروژل در تماس خواهد بود. با این کار فاصله بین شکاف ها تغییر می کند. در نتیجه، هنگامی که با خط پایه روی خود لنز همراه می‌شوند، الگویی ایجاد می‌کنند که به عنوان الگوی موآر شناخته می‌شود. این الگو گاهی اوقات زمانی دیده می شود که لباس راه راه یا سایر موارد راه راه روی صفحه تلویزیون نمایش داده می شود.

اگرچه الگوی موآر لنز برای بیمار قابل مشاهده نیست، اما می توان آن را با میکروسکوپی که به عنوان بخشی از معاینه معمول روی چشم قرار می گیرد، تشخیص داد. این فناوری روی چشم خوک آزمایش شده است.

این تحقیق در مجله “Bioactive Materials” منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا