عمومی

روسیه: واشنگتن درصدد شعله‌ور کردن مجدد درگیری دونباس است

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه هشدار داده است که واشنگتن از ادعاهای رسانه ای مبنی بر برنامه ریزی مسکو برای حمله به اوکراین برای تحریک درگیری در دونباس استفاده می کند.

سازمان اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، این اتهامات را رد کرد و گفت: «تهامات مشابه و بی‌اساس در مورد سرویس‌های اطلاعاتی خارجی روسیه بیش از یک بار مطرح شده است. اوکراین را احیا کنید.

وی با اشاره به تبلیغات رسانه ای آمریکا برای ایجاد تنش و درگیری در دونباس (شرق اوکراین) گفت: بگذارید این دروغ بارها و بارها منتشر شود.

وی با اشاره به گزارش های رسانه های آمریکایی مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله به اوکراین در چند هفته آینده گفت: می خواهم به همه اطمینان دهم که این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، ارتش اوکراین را به دامن زدن به تنش در منطقه دونباس و غرب با راه اندازی کمپین علیه مسکو برای سرپوش گذاشتن بر تلاش های کی یف برای حل مسئله با زور متهم کرد.

پسکوف همچنین ادعاها مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی روسیه در نزدیکی دونباس در شرق اوکراین را رد کرد و گفت که کشورهای غربی در کارزار نظامی برای خدشه دار کردن وجهه مسکو به عنوان تهدیدی برای اوکراین شرکت داشتند.

درگیری بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی طلبان روسی در دونباس از سال 2014 تاکنون بیش از 13000 کشته برجای گذاشته است. این منطقه یکی از عوامل درگیری و تنش بین روسیه و اوکراین است.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که «عمیقاً نگران» است که سرسختی آلمان و فرانسه اقدامات غیرقابل قبول دولت کیف را توجیه و سرپوش بگذارد.

لاوروف همچنین مدعی است که اوکراین در حال تشدید لفاظی های بی اساس خود است که بیانگر تمایل به اقدام و در نتیجه تبدیل درگیری به مرحله خشونت آمیز و غیرقابل کنترل است.

وی ادامه داد: آمریکا بهتر از اروپا مفاد پروتکل مینسک را می داند و روسیه این موضوع را با طرف آمریکایی در میان گذاشته است. دیدار بعدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بایدن که هنوز تاریخ آن مشخص نیست، بدون شک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا