سلامت و دانش

باکتری که میزبان را با روشی متفاوت آلوده می‌کند!

بر اساس گزارش شفاف به نقل از Fiz، این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه گونه جدیدی از باکتری به نام آتروفیک Bordetella به میزبان خود، کرم لوله ای حمله می کند.

این باکتری ها ظاهر خود را به رشته های بلند تغییر می دهند و به مدت 30 ساعت بدون تقسیم به 100 برابر باکتری های معمولی رشد می کنند.

محققان با اصلاح ژن «آتروفی Bordetella» دریافتند که این فرآیند به ژن‌ها و مولکول‌هایی بستگی دارد که سایر باکتری‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض یک محیط غنی از مواد مغذی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در حالی که سایر باکتری ها از این فرآیند فقط برای ساختن سلول های بزرگتر استفاده می کنند، B. آتروفیک به رشد خود ادامه می دهد.

سایر باکتری ها اغلب در پاسخ به آسیب یا آسیب کبدی به رشته های بلند تبدیل می شوند. این به آنها اجازه می دهد تا به رشد خود ادامه دهند اما تقسیم سلولی را تا زمانی که آسیب استرس التیام نیافته به تأخیر بیاندازند.

با این حال، محققان اکنون در حال بررسی فرآیند انجام شده و تبدیل شدن آن به رشته‌هایی توسط باکتری B. atrophic به عنوان راهی برای تکثیر در سلول‌های موجودات زنده هستند.

آنها معتقدند که این گونه جدید به سلول میزبان حمله می کند، محیط غنی از مواد مغذی را شناسایی می کند و فرآیند فیبریلاسیون را آغاز می کند تا به سرعت سلول را آلوده کند و به مواد مغذی بیشتری دسترسی پیدا کند.

رابرت لوالن، استاد زیست‌شناسی و محقق اصلی، می‌گوید: «از یافتن کرم‌ها در خاک و یافتن باکتری‌هایی که آنها را آلوده می‌کنند، تا نحوه آلوده شدن کرم‌ها به باکتری‌ها». ما چیزی دیدیم که هیچ کس قبلا ندیده بود.

اگرچه نه باکتری‌ها و نه کرم‌هایی که لووالن مورد مطالعه قرار داده است، انسان را آلوده نمی‌کند، اما این مکانیسم می‌تواند توسط عواملی که برای انسان بیماری‌زا هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا