عمومی

غرب آفریقا، درگیر موج جدیدی از کودتاهای نظامی

“سربازان شورشی رئیس جمهور را دستگیر کردند، سپس رسانه های دولتی را در دست گرفتند تا اخبار اشغال را منتشر کنند، و موجی از محکومیت بین المللی به سرعت گسترش یافت، اما دولت نظامی در قدرت باقی ماند.” ”

به گزارش آسوشیتدپرس، موج جدیدی از کودتاها در غرب آفریقا برای اولین بار در سال 2020 به مالی، سال بعد گینه و ماه گذشته بورکینافاسو حمله کرد. همین یک هفته پیش، افراد مسلح سعی کردند رئیس جمهور گینه بیسائو را در یک حمله مسلسل چند ساعته برکنار کنند اما ناکام ماندند.

ظهور ارتش در غرب آفریقا موضوع جدیدی نیست. نزدیک به 100 کودتای نظامی از سال 1946 در منطقه رخ داده است، اما تعداد آنها در دهه گذشته کاهش یافته است. یک نهاد منطقه‌ای به نام اکوادور در حال حاضر برای احیای دموکراسی در سه کشور از 15 کشور عضو خود که ارتش در 18 ماه گذشته در قدرت بوده‌اند، مبارزه می‌کند.

اریک همفری اسمیت، تحلیلگر امور آفریقا در Verisk Maplicraft.do می گوید: «به نظر می رسد مخالفت با ایده کودتا سخت باشد – جایی که کودتا در یک مکان الهام بخش دیگری می شود.

احیای نظامی در غرب آفریقا در زمانی رخ داده است که منطقه “ساحل”، منطقه وسیعی در جنوب صحرای آفریقا، با خشونت فزاینده ای از جانب افراط گرایان مواجه است که مردم را به مخالفت با دولت سوق داده است. به انتخاب آنها در بورکینافاسو رای دهید. و مالی نیجر که در فعالیت های ستیزه جویانه نیز مشارکت دارد، تهدید می شود. نیروهای امنیتی این کشور تلاش برای کودتا را در سال گذشته متوقف کردند.

روکمینی سانیال، محقق واحد اطلاعات اقتصادی خاورمیانه و آفریقا، گفت: کودتا در غرب آفریقا به دلایل مختلفی مرتبط است. نوسانات سیاسی منطقه ای در حال افزایش است و این به آرامی دستاوردهای دموکراتیک را از بین می برد. همچنین اغلب از سرنگونی دولت در داخل حمایت می شود زیرا مردم امیدوارند که این روند منجر به انتخابات جدید شود.

پس از کودتای اخیر در بورکینافاسو، مردم سراسر کشور آفریقا از به قدرت رسیدن ارتش حمایت کردند و گفتند که خیلی دیر شده است. پس از آنکه بلوک اکوادور در غرب آفریقا تحریم هایی را علیه مقامات نظامی مالی در مالی به دلیل به تعویق انداختن انتخابات اعمال کرد، در مالی، هزاران نفر در حمایت از دولت نظامی به خیابان ها آمدند.

دولت نظامی در گینه نیز از این واقعیت بهره مند شده است که رئیس جمهور “آلفا کنده” با اجتناب از یک دوره ریاست جمهوری و برنده شدن در دوره سوم، بسیاری از محبوبیت خود را از دست داده است.

کورین دوفکا، مدیر دیده بان حقوق بشر آفریقای غربی، گفت: «دولت و حاکمیت قانون در بسیاری از کشورهای منطقه ضعیف است، و زمانی که جوامع در معرض ناامنی عمیق و وحشیگری علیه غیرنظامیان قرار می گیرند، ممکن است برخی از آنها دچار ضعف شوند. تمایل به پذیرش حکومت نظامی به جای حکومت دموکراتیک دارند.

برخی افزایش کودتاها را به این دلیل می دانند که حکومت نظامی یک بیانیه سختگیرانه بیش نیست. در مالی، سرهنگ عاصمی گویتا از میانجی های غرب آفریقا خواست که به جای انتقال یک ساله، انتقال 18 ماهه را بپذیرند.

از آن زمان، او دومین کودتا را برای سرنگونی رهبران غیرنظامی در دولت انتقالی خود انجام داده و خود را رئیس جمهور اعلام کرده است. وی سپس اعلام کرد که انتخابات چهار سال دیگر برگزار می شود. در حالی که آکواسیا تحریم های اقتصادی شدیدتری را علیه مالی اعمال کرده است، گوته نشانه کمی از ترک قدرت به این زودی ها نشان داده است.

رئیس جمهور فعلی غنا، نانا آدو دانکووا آکوفو آدو، روز پنجشنبه از رهبران کشورهای عضو خواست تا موضوع کودتا را به طور جامع و قاطع بررسی کنند، قبل از اینکه اوضاع به بقیه منطقه گسترش یابد.

با این حال، منتقدان می‌گویند که نهاد منطقه‌ای باید بیش از صدور بیانیه انجام دهد.

Ablasa Woodraugo، وزیر خارجه سابق بورکینافاسو و یکی از رهبران سیاسی متفاوت فاسو، گفت: «آکوازیا بازتابی از دولت است، بنابراین تا آنجا که به حاکمیت مربوط می شود، آنها باید این کار را در هر کشور و در هر سازمانی انجام دهند. حزب منطقه ای یا جهانی

گروه های جامعه مدنی همچنین می گویند که رهبران غرب آفریقا در تلاش هستند تا انتظارات اساسی از امنیت و حکومت مردم خود را برآورده کنند و راه را برای کودتا هموار کنند و نهادهای منطقه ای مانند اکوادور و اتحادیه آفریقا به سرعت اعتبار خود را از دست می دهند.

کریسوگون زوگمور، رئیس جنبش حقوق بشر بورکینافاسو گفت: «این مؤسسات به جای علل بحران اجتماعی-سیاسی که منجر به کودتا شد، بر پیامدهای کودتا تمرکز می کنند».

این گروه امدادی که به نیازهای فوری بشردوستانه در سراسر منطقه پاسخ می‌دهد، گفت: «برون‌رفتن مردم از این بحران زمان می‌برد و مهم نیست که چه کسی در قدرت است».

حسن حمدو، مدیر شورای پناهندگان در بوکینافاسو، گفت: «آمار غم انگیز جدید هر ماه بدتر می شود. این خشونت ها باعث کشته شدن 3000 غیرنظامی، تعطیلی هزاران مدرسه و بی خانمان شدن 1.6 میلیون نفر شده است که افزایش 18 برابری در طول سه سال گذشته است. با این تفسیر، هیچ راه حل یا پاسخ سریعی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا