عمومی

جلوگیری از تخریب‌های بیشتر یک محوطه تاریخی در فارس

منطقه رفیع آباد، مرودشت فارس، به عنوان منطقه و پناهگاهی برای جلوگیری از تهدیدات و تخریب های گسترده تر تعیین شد.

به گزارش دکترنامه، بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز تحقیقات فرهنگی و گردشگری، گمانه زنی در این محوطه تاریخی، تعیین عرصه و پیشنهاد حفاظتگاه طبیعی با هدف جلوگیری از تهدید بزرگ برابری است. عرصه و تخریب حریم این اثر تاریخی- فرهنگی با نظارت مشترک «فهیمه همایون» و «یونس زارع» در حال انجام است.

فهیمه همایون رئیس شورای باستان شناسی محوطه رفیع آباد گفت: این محوطه تاریخی در شهرستان مرودشت استان فارس در 12 کیلومتری شمال این شهر و فاصله دو مجموعه تاریخی گرانبها تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد. . بر اساس یافته‌های کشت سطحی و مطالعات اولیه، قدمت این منطقه به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می‌رسد و در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت‌های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش‌هایی از منطقه به دلیل پاک‌سازی زمین‌ها تخریب شده است. زمین اطراف

همایون افزود: با توجه به قرار گرفتن سایت رفیع آباد در میان اراضی کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت های کشاورزی، راهسازی و عمرانی و جلوگیری از آسیب بیشتر به این سایت ارزشمند، انجام پروژه تعیین حریم ضروری و مهم است. و حریم محوطه تاریخی رفیع آباد. .

جلوگیری از تخریب بیشتر اماکن تاریخی فارس

رئیس شورای باستان شناسی منطقه رفیع آباد یادآور شد: این پروژه با حمایت مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس و با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا