سلامت و دانش

ماجرای واکسن‌های تقلبی آسترازنکا در ایران چیست؟

بر اساس گزارش ها شفافوی افزود: زمانی که به این خبر مراجعه کردیم، متوجه شدیم که هشدار سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که واکسن آسترازنکا که خارج از سیستم رسمی واکسیناسیون کشور استفاده می‌شود، جعلی و آلوده است.

وی افزود: نکته ای که لازم است توجه شما را به آن جلب کنم این است که اگر به سایت های خبری داخلی در رسانه ها و صدا و سیما مراجعه کنید، می بینید که در تابستان اخباری مبنی بر دریافت گروه ها و باندهای کلاهبردار اعلام شد. تعداد زیادی واکسن.” وصله ها، تقلبی ها یا واکسن هایی که ممکن است به صورت قاچاق وارد شده باشد، خارج از سیستم واکسیناسیون، در منزل، شرکت ها و یا به صورت زیرزمینی و غیرقانونی به افراد تزریق می شود و متاسفانه این افراد در دام این کلاهبرداران گرفتار می شوند.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: این در واقع یک هشدار بسیار خطرناک است و مردم باید هوشیار باشند و در خارج از کشور (خارج از مرکز واکسیناسیون کرونا) واکسینه نشوند.

زهرایی با بیان اینکه این تجربه ای است که ممکن است در کشورهای دیگر رخ دهد، افزود: به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی این نکته را برای جلب توجه افراد و کشورهای دارای خطراتی که می تواند کشور را تهدید کند، منتشر کرده است.

وی در پایان گفت: در نهایت مجدداً تاکید می‌کنم که تمامی واکسن‌هایی که در سامانه ملی واکسیناسیون در مرکز و پایگاه ملی واکسیناسیون استفاده شده است اعم از آسترازنکا یا سایر واکسن‌ها؛ به طور مستقیم از شرکت های کشورهای تولید کننده خریداری شده و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است، بنابراین جای نگرانی نیست.

دکمه بازگشت به بالا