سلامت و دانش

هفته «هوای پاک» و مرگ سالانه ۲۰ هزار ایرانی به دلیل «هوای آلوده»

در سال های اخیر بیش از آن که پاییز و زمستان ما را به یاد سرما و باران و برف زمستان بیاندازد، یادآور دود، آلودگی و آسمان خاکستری کلانشهرها و شهرهای صنعتی بوده است. مشکلات مزمنی که برای چندین سال زندگی را مختل کرده است و علاوه بر آسیب های روحی و روانی می تواند عوارض جسمی جدی و جبران ناپذیری از جمله بیماری و مرگ را در درازمدت ایجاد کند، به ویژه برای کودکان، سالمندان و کسانی که شرایط زمینه ای دارند.

بر اساس ISN ها، هفته هوای پاک در کشورمان از چهارم دی ماه در کشورمان آغاز شد و تقریباً از آن زمان امواج آلودگی هوا آسمان کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور را فراگرفته است. دیروز اعلام شد آلودگی هوای تهران تا آخر هفته و در شهرهای صنعتی تا پنجشنبه ادامه دارد. چالش آلودگی هوا زمانی حادتر می شود که بدانیم تنفس هوای آلوده در درازمدت صدمات و عوارض جبران ناپذیری بر سلامت انسان وارد می کند.

بروز سالانه 7 میلیون مرگ زودرس در جهان بر اثر آلودگی هوا

لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی در سال 2019 برآورد کرده است که آلودگی هوای بیرون و داخل شهر در مناطق شهری و روستایی سالانه باعث بیش از 7 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان می شود. علاوه بر این، بر اساس گزارشی در سال 2019، مشخص شد که به طور متوسط ​​حدود 54 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوای فضای باز ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی در جهان است. همچنین هفت درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از سرطان ریه و 19 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه با آلودگی هوای بیرون مرتبط است.

آلودگی هوا؛ چهارمین عامل مرگ و میر در جهان

همچنین کارشناسان بهداشت اعلام کردند که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری، آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در جهان است که در کشورهای توسعه یافته پس از خطر متابولیسم، رژیم غذایی و دود سیگار قرار گرفته است. در این میان، در کشورهای در حال توسعه، آلودگی هوا سومین عامل خطر مرگ است.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، گفته می‌شود سالانه تعداد افرادی که در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بیش از شش برابر تعداد افرادی است که بر اثر مالاریا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از چهار برابر تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهند. به ایدز

سال گذشته بیش از 20000 مورد مرگ ناشی از آلودگی هوا بوده است

در کشور ما آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم ترین چالش های حوزه سلامت و به عنوان یک معضل بزرگ در حوزه سلامت مطرح شده است. لازم به ذکر است که طبق تحقیقات وزارت بهداشت در سال 1400 در مورد آلودگی هوا در 27 شهر کشور و بر روی جمعیتی حدود 35 میلیون نفر و بر اساس نتایج پنج شهر بزرگ کشور در سال 1400 از جمله تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج فقط 10 روز هوای خوبی داشتند.

علاوه بر این، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نتایج این مطالعه نشان می دهد که میانگین مرگ و میر ناشی از مواجهه طولانی مدت با ذرات PM2.5 در بزرگسالان بالای 30 سال در 27 شهر مورد مطالعه 20837 نفر بوده است. علاوه بر این، تا سال 1400، تعداد کل مرگ‌های ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ذرات PM2.5 بیش از 87 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است. بر این اساس، به گفته دکتر. عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت: سالانه 20800 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور اتفاق می افتد.

در این میان، بر اساس این مطالعه، بیماری های ایسکمیک قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریه به عنوان شایع ترین بیماری های ناشی از آلودگی هوا شناخته می شوند.

2 گروهی که بیشتر از همه از آلودگی هوا رنج می برند

باید توجه داشت که چالش آلودگی هوا زمانی حادتر می شود که بدانیم کودکان و سالمندان اصلی ترین گروه های آسیب پذیر در برابر آلودگی هوا هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2013، حدود پنج درصد از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و 10 درصد از مرگ و میر بزرگسالان بالای 50 سال ناشی از آلودگی هوا بوده است.

افزایش مراجعه کودکان به اورژانس به دلیل آلودگی هوا

در این زمینه فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر در گفت وگو با دکترنامه. وی با اشاره به خطرات و عوارض آلودگی هوا در کودکان گفت: باید توجه داشت که با افزایش آلودگی هوا، مراجعه کودکان به اورژانس، کلینیک ها و مراکز بهداشتی نیز افزایش می یابد. زیرا ویروس هایی که باعث ایجاد علائم ریوی در کودکان می شوند با آلودگی هوا همکاری می کنند و باعث خس خس در کودکان می شوند که به آن خس خس می گویند. خس خس سینه علامتی است که هر پزشک می داند.

اثرات آلودگی هوا بر کودکان؛ خس خس و سرفه طولانی مدت

وی افزود: با افزایش آلودگی هوا تعداد خس خس سینه یا علائمی که در شرایطی مانند آسم یا تحریک مجاری تنفسی رخ می دهد به سرعت افزایش می یابد و به همین دلیل خس خس سینه یک علامت ترسناک است و به همین دلیل مجبور به درمان کودکان با این علامت هستیم. . .باید آنها را در بیمارستان بستری کرد که در این صورت هزینه درمان و خسارات دولت و خانواده ها افزایش می یابد.

چوبدار همچنین گفت: در عین حال آلودگی هوا علاوه بر خس خس سینه باعث سرفه های طولانی مدت در کودکان می شود. وقتی ویروس دست به دست هم می دهد آلودگی هوا. سرفه های این کودکان یک تا دو هفته ادامه داشت و والدین از سرفه های مداوم فرزندشان شکایت داشتند.

وی با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا سمی است که تنفس می کنیم، تاکید کرد:در عین حال آلودگی هوا تاثیر طولانی مدت بیشتری دارد و قطعا در سال های آینده شاهد افزایش تعداد مبتلایان به آسم در کشورمان خواهیم بود که هم از نظر عملکرد و هم از نظر پیری زودرس بار روحی و روانی دارند. خواهد داشت.

در هر صورت باید بدانیم که تصور زندگی بدون هوا حتی برای چند دقیقه غیرممکن است و این در حالی است که همانطور که قبلاً گفته شد، طبق گزارش های اخیر در مورد بار بیماری، چهارمین بار است. عامل اصلی مرگ و میر در جهان و مهمترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان آلودگی هوا است. از سوی دیگر با توجه به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان، سالمندان و سایر افراد جامعه و همچنین تاثیر جدی آن در بروز مرگ و میرهای زودرس و بیماری های قلبی، سرطان و …، نهادهای ذیربط در این زمینه میدان باید سریعا با مشارکت و همکاری یکدیگر راه حل پیدا کند. آنها نباید به تعطیلی موقت مدارس، دانشگاه ها و غیره اکتفا کنند یا هفته را هفته هوای پاک نامگذاری کنند، در زمانی که آلودگی هوا برای همه شهروندان خطرناک است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا